Isnin, 3 Februari 2014

APABILA AGAMA DI ASINGKAN DARIPADA KEHIDUPAN.

Apabila agama di asingkan daripada kehidupan.

Astaghfirullahal Azhim. Tanpa kita sedar banyak perkara atau urusan dalam kehidupan kita ini kita telah mengasingkan agama dalam kehidupan seharian kita. Sistem pendidikan kita, kekeluargaan kita, ibadah kita, perniagaan kita dan sebagainya.

Masyarakat Islam di nusantara ini hampir 99 % sudah terbiasa dengan pengasingan yag dicipta oleh barat atau musuh2 Islam itu sendiri.

Satu contoh yang mudah yang boleh kita lihat di mana- mana. Lihat bagaimana cara berpakaian muslimah sekarang, yakni pakaian untuk solat dan pakaian sehariannya (saat keluar rumah atau berhadapan dgn lelaki ajnabi ) sangat2 terasing.

Padahal pakaian muslimah sebenar yang Allah perintahkan adalah yang benar2 menutup aurat sepertimana menutup aurat ketika solat. Tapi apa yang berlaku di kalangan kita ini, kita telah mengasingkannya, jadi untuk menunaikan solat kita terpaksa menyarung telekung lain pula.

Padahal kalau kita taat dgn sebenar2 taat kepada Allah, kita tidak perlu pun untuk tukar pakaian solat kita itu selagi ianya bersih tanpa najis. Bahkan perbuatan ini nampak seperti agama itu susah untuk di amalkan.

Apatah lagi saat kita bermusafir. Bukankah mudah kalau kita sudah pakai pakaian yang tutup aurat sempurna dengan warnanya yang terjaga untuk kita terus melakukan solat di mana- mana saja. Kita tak perlu pun untuk bawa telekung solat bersama sebab pakaian kita pun sudah sempurna untuk menghadap Allah.

Jadi, sama- sama kita koreksi diri sejauhmana agama wujud dalam kehidupan kita.

Usah tangisi akan nasib diri andai kita adalah orang yag suka asingkan agama dalam kehidupan kita kerana hanya orang yang amal agama sempurna dalam kehidupan, orang itu lah orang2 yang berbahagia dunia dan akhirat.

Sahabat muslimahku sekelian. Usah tunggu saat nyawa kita di tenggorokan baru kita mahu ubah cara hidup kita dan juga cara kita berhijab. Saat itu tiada guna lagi duhai sahabat.

Selagi kita tidak taat akan hukum berhijab ini, nescaya hidup kita aka terus- menerus berantakan. Kita tidak akan beroleh mengecapi bahagia sebenar.

Usah tunggu datangnya ikhlas kerna perintah Allah itu wajib kita taat tidak kira kita ikhlas atau tidak. InsyaAllah jika kita sudah belajar taat, ikhlas itu akan hadir tanpa kita sedar kerna yang tahu keikhlasan kita itu hanyalah Allah. Kita sendiri pun tidak tahu bukan? Jadi alasan untuk tunggu ikhlas itu cuma satu alasan yag sangat tidak diterima oleh Allah Swt. Berani pula kita mengatakan untuk tunggu ikhlas itu datang padahal ikhlas itu adalah rahsia Allah. Seolah- olah kita tahu saat bila kita ikhlas.

Sama- samalah kita cuba bawa agama sempurna dalam kehidupan kita. Buat muslimah permulaan peubahan kita bermula dari menjaga Solat dan menjaga aurat dengan sesempurna mungkin.

Semoga Allah merahmati kita semua.

Salam sayang dari,

NuurMuslimatusySSyaheedah. 21/10/2013.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

JOm Baca Lagi! (^__^)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Catatan Popular