Sabtu, 28 Julai 2012

PAS,ARQAM DAN TABLIGH.?.....akhirnya Allah tunjukkan jalan,...


   Bismillahirrahmaanirrahiim.Alhamdulillah,Setiap yang senang itu pasti disebaliknya ada payahnya kan,dalam menempuh ranjau-ranjau perjuangan banyak yang telah aku tempuhi,ada beberapa jemaah yang menjadi kegemaran aku,termasuklah,Pas,al Arqamdan Tabligh.Jujur aku cakap,Arqam,Pas dan Tabligh secara tidak langsung banyak mendidik aku dalam membentuk sahsiah diri.Terutama dalam bab aurat dan kecintaan kepada Allah.Pada mulanya aku sangat fanatik dengan perjuangan Pas,sekarang ia tidak lagi menjadi perjuangan ku setelah aku mula memahami beberapa perkara.
   Pada awal tahun 1998,aku mula berjinak-jinak untuk kenal lebih dekat dengan jemaah ini,yang ketika itu telah pun 4 tahun di haramkan oleh kerajaan dan telah bertukar namanya kepada Rufaqa.Aku sangat tertarik dengan pendekatan Arqam ketika itu,walaupun sudah heboh Arqam sesat tapi 'keperibadiannya' sangat memukau jiwa aku (ketika itu aku  berusia 14tahun).
  Aku banyak belajar tentang islam dan sunnah melalui kaset-kaset nasyid Arqam seperti kumpulan Nadamurni,Nahwan Nur,The zikr dan banyak lagi artis-artis nasyid di bawah naungan OVA production.Juga melalui majalah-majalah keluaran Arqam yang diterbitkan sekitar tahun 1992 ke bawah seperti anNasihah.(itupun jenuh aku  cari dalam perpustakaan rumah,sebab dah lama dan tersorok,ibu aku beli tu pun  masa aku hingusan  lagi).Dalam majalah anNasihah ada banyak wanita dan anak -anak kecil pakai furdah,manakala yang lelaki pula berjubah dan berserban,aku sangat-sangat tertarik!Apatah lagi apabila melihat si kecil memakai serban dan jubah,sangat-sangat comel,dari situlah aku berharap Allah kurniakan aku ramai anak lelaki.Alhamdulillah,Allah makbulkan impian ini,Allah bagi 4 terus.
  Aku tidak punya siapa-siapa untuk bertanyakan tentang sunnah dan kebenaran Islam,aku sendiri di jalan ini penuh ranjau dan sepi ini,tinggal jauh di kampung halaman,sangat sukar untuk mengetahui lebih tentang Islam.Semangat dari al Arqam inilah yang membara dalam jiwa aku ketika itu yg keseorangan dalam mujahadah dan aku tak pernah pun 'join'dalam jemaah ni.Semangat inilah juga yang membuat aku kuat untuk berfurdah walaupun ditentang oleh semua orang .
   Sekarang,al Arqam berubah nama lagi kepada,'Global Ikhwan'....dan setahu aku ianya di ketuai oleh Ummu Jah(Khadijah Am)...dan Ummu Jah ini yang banyak bawa perkara-perkara yang menyeleweng.wallhu'alam.

   Aku mula rasa kecewa yang amat dengan jemaah ini setelah berubah kepada nama Rufaqa, mereka semua,'buang furdah',sedangkan mereka dulu dengan bangganya berkata,''kamilah perintis furdah'..:'( ..sedih sangat...sebab aku suka tgk mereka berfurdah 'all black' masa tu.
    Di sebabkan keseorangan,kenangan dari Arqam dululah jadi teman setia aku(majalah,nasyid,buku),...dalam doaku,selalu minta Allah tunjukkanku jemaah mana yang benar-benar Allah terima,masa tu aku 'blurr' arqam atau tabligh,hati aku kata 'arqam'...dan masa tu memang semangat aku pada arqam sangat membara ,hinggalah Allah jodohkan aku dengan suami ,'seorang tabligh'...padahal masa tu jiwa aku kuat cintakan Arqam (walaupun arqam dah tak wujud).
  Di awal pernikahan,aku dan suami selalu bermuzakarah tentang perbezaan Arqam dan Tabligh,...rupa-rupanya banyak perbezaan,dan hati aku seolah-olah tidak mampu untuk terima tabligh,yg aku tak setuju masa tu tabligh tak buat dakwah cara nasyid,(sebab aku suka sangat nasyid,majalah,media massa dan macam-macam lagi lah....masa tu hati menangis,''ya Allah kenapa aku masih tak boleh faham,fahamkan aku ya Allah''.Sedaya upaya suami aku cuba fahamkan aku,tapiiiiiii......aku cuma mampu kata,''aku terima ya Allah kalau inilah kebenarannya''....walaupun hati berat nak terima.Alhamdulillah ,tak lama aku dibelenggu masaalah ini.Sekarang aku rasa sangat istimewa dapat bersama-sama dalam 'usaha atas iman' ini,ianya sangat menjaga tertib-tertib Nabi SAW dalam perjuangan,apatah lagi dalam soal,'wanita'.Sungguh menakjubkan! Inilah jemaah yang aku tercari-cari selama ini...(^__^)
   Walau apa pun,apa yang baik yang Arqam tinggalkan tu,ambil  laa,yg buruk-buruk tu,buang jauh-jauh,..bagi aku,kalau benar pun jemaah arqam ni sesat,itu dari segi akidahnya sahaja,dalam bab-bab lain boleh diterima,seperti nasyid,ukhuwwah mereka,cara mereka berpakaian dan sebagainya.Kalau nak cerita bab pergaulan,walaupun berfurdah n serban ,jemaah arqam tidak dapat  jaga batas-batasnya,mereka tidak segan silu untuk becampur lelaki dan perempuan,jauh sangat bezanya dengan tabligh,jemaah tabligh sangat teliti dan ikut tertib Nabi SAW kalau bab-bab ni,wallahu'alam...
    Sejujurnya aku tak pernah join dan tahu sangat apa aktiviti Arqam sebenarnya,cuma secara positifnya,ambillah apa yg baik dan sunnah-sunnah Nabi SAW dari mereka...
   

Cari lah Jalan yang benar-benar di redhai Allah,kebenaran akan terserlah di mata hati kita apabila kita rendahkan hati dan diri dan melalui beberapa fasa ujian dari Allah....yang penting bersangka baik dengan Allah...Allah pasti tunjukkan jalan..insyaAllah.(^_____________^)

Di sini aku sertakan satu coretan buat Arqam yang pernah aku karang suatu ketika dahulu,kalau tak silapku ,waktu itu aku berusia 15tahun.



AL ARQAM YANG PERGI.

Kenapa begitu cepat kau pergi?
Sehingga aku terindu-rindu begini,
Mengharap kembalinyamu,
Walhal ku tahu kau takkan kembali lagi,
Melainkan ada keizinan dari Allah Taala,
Aku hanya dapat melihat dan merasa apa yang telah  kau tinggalkan,
Sebagai pengubat rinduku untuk bersamamu,
Ku cuba cari,tapi kau telah tiada lagi,
Kau telah dikuburkan,
Belum sempat ku bersamamu,
Mengecapi keindahan abadi,
Yang kurindu-rindukan selama ini
Mereka kat kau patut mati,
Tak perlu hidup lagi di dunia ini,
Kerana kau telah di aniayai,
Oleh pemimpin-pemimpinmu yang takjub dirinya sendiri,
Oleh pengikut-pengikutmu yang taksub kepada pemimpin,
Membuatkan dirimu terpaksa di kuburkan,
Apa salah dan dosamu?
Dakwah Islamiyyahmu hampir seluruh pelusuk dunia,
Hampir membawa satu kejayaan Islam,
Tapi Sayang!
Akhirnya kau di aniaya,
Tapi...benarkah kau di aniaya oleh pemimpin dan pengikutmu?
Atau kau di aniaya oleh mereka?
Mereka-mereka yang munafiq itu?
Sesungguhnya Allah SWT yang lebih Mengetahui,
Ku kenal dirimu setelah 5 tahun kau dikuburkan,
Setelah kau lenyap dari ingatan mereka,
Setelah kau dibenci oleh pengikut-pengikutmu,
Apa salah dan dosamu?
Kau tak bersalah,
Tapi pengikut-pengikut dam pemimpin-pemimpinmulah yang bersalah,
Membuat hidupmu musnah dan terpaksa dikuburkan,
Aku rindu dan cintaimu,
Hanya kerana Dia yang Maha Agung,
Kerana kutahu apa yang ada padamu adalah kebaikan,
Kau mengingatkanku agar tidak melupai Allah,
Tapi apa sekalipun,bukan darimu ,ketenangan dan kebahagiaan adalah dari Allah,
Kau yang banyak menegakkan alQuran dan asSunnah,
Tapi sayang kau terpaksa pergi dan tak mungkin muncul lagi,
Mungkin pemergianmu satu kebaikan,
Kerana masih banyak lagi aku tidak tahu mengenaimu,
Allah SWT lebih Tahu,
Apa yang berlaku padamu sebenarnya,
Tapi kuyakin kau tetap baik dan kau kujadikan idola,
Untukku meneruskan perjuangan ini,
Kerana perjuangan yang diperjuangkanmu,
Sama dengan diriku iaitu mencari keredhaan Allah,
Kau adalah ''Jemaah Islam'' yang kurindui,
Kau kan kusemat dalam memoriku,
Kau....AL ARQAM.

NuurMuslimatusySyahidah.......










AKU DI USIA BELASAN TAHUN......



Di usia 14thn, ''Maa(mak), saya nak berhenti sekolah boleh? Nak belajar al Quran di Madrasah. Kalau boleh saya nak jadi Hafizah Quran "

...Maa cakap," Habiskan PMR dulu'',

( Aku tahu mak tak sedia tengok aku berhenti sekolah dan aku tahu harapan mak, dia nak aku masuk Unversiti macam kakak tapi hati aku dah takde 'selera' dah nak teruskan sekolah dalam 'acuan' yahudi nasara tu, aku dah meluat sekolah bercampur lelaki dan perempuan, aku terlalu penat dengan panahan-panahan cinta monyet yang wujud di zaman belasan tahun, aku fed-up!

Kawan-kawan sibuk 'study' nak exam, aku? Diorang tak tahu aku tak study pun, aku sibukkan diri mentelaah Kitab Hadis dan Quran. Tak tahu kenapa aku tak boleh nak fokus lagi dah, aku takde risau pun pada exam PMR, yang aku risaukan aku nak 'hafal Quran'....padanlah aku boleh A sikit jer, yang lain B, heheheh.....)




Di usia 15thn, "Maa,,, saya nak pakai tudung labuh dan jubah jer, tak nak dah pakai tudung 3 segi dan baju kurung lagi dah",

Maa cakap,"Boleh,elok benarlah anak dara pakai sopan camtu, ni ada satu tudung kaler putih yang Maa beli dulu, takde sape pun nak pakai.''

( Aku 'happy' sangat sebab Maa bagi galakan, ye lah aku dulu liat nak pakai tudung ,masa tu bagi aku tudung tu menghodohkan muka aku jer, takleh nak tayang rambut aku yang comel ni, ceh perasan! Tapi kalau nak pakai baju ketat-ketat kat luar rumah tuu, masa tu pun aku tak tergamak pun, eeeeeeeee malu wehhhh, nampak punggung dan dada,,,eeee....korang tak malu ker pakai ketat-ketat camtuu? Orang lelaki duk jeling-jeling aku, syok tengok muka aku, ni pun aku malu sebenarnya. Kalau budak-budak sebaya aku tuu ok lah jugak, ni pakcik-pakcik dah beruban, suami orang pun syok jerrrrr.....hehhe.)(^__^)..........Moralnya pakai laaa furdah yer....


Di Usia 16thn, "Maa,saya nak pakai furdah hitam ni, boleh tak belikan kain hitam untuk buat tudung dan furdah?''

Mak terkejut, " Kau biar betul?" ....mula-mula mak kelihatannya tak yakin dengan kehendakku,..."Aku bukan apa, aku takut kau pakai nanti kejap tutup kejap buka,malu kat orang nanti, kalau nak pakai pakai betul-betul, jangan sesekali buka furdah tu lagi, cari suami yang boleh jaga furdah kau tuu,."

Itulah nasihat Maa aku sebelum aku mula mengenakan furdah di wajah.Aku tahu maa agak 'kelat' nak terima perubahan anak ke 2 nye ni.




Di usia 17thn,............lagi sekali aku minta dengan Mak, "Maa saya nak kahwin dalam masa terdekat ni dengan org tabligh,boleh ker?"

   Sebenarnya aku pun takut nak minta sebab umur 17thn ni bagi mereka masih budak hingusan. Mak agak kaget, tapi dia tahu situasi aku dan kesungguhan aku dan kematangan aku dalam berfikir, langsung dia tak kata ''tidak!''

   Tapi dalam masa yang sama mak cuba ajukan aku beberapa soalan 'panas'. Aku tahu, mak takde niat apa-apa kecuali nak lihat kesungguhan aku. Dia sangat takut kalau kahwin muda sebab biasanya berakhir dengan perceraian. Dan cerita tentang orang tabligh, selalunya 'cerita-cerita keburukan' yang disebarkan masyarakat, orang tabligh suka pukul isteri, tinggal anak isteri , tak bagi nafkah dan macam lah lagi fitnah-fitnah.

Aku beritahu mak, ''tengok niat mereka macamna, mereka kahwin pun sebab nak enjoy, bukan sebab nak jaga agama sebab itu lah berlaku perceraian. Pasal org Tabligh tuu, betul ker citer yang orang duk sebar tuu?Cuba tengok si fulan tuu,si fulan nii,takde pun nak buat camtu kat isteri diorang".

   Alhamdulilah mak faham,...dan setuju.Abah? ermmmmm, mulanya abah marah aku, abah kata aku buat keputusan melulu, lagi pula tak kenal 'batang hidung' bakal suami tuu, abah tak setuju, dia cakap aku muda sangat lagi, tapi maa berjaya juga pujuk abah..

Aihhh, masa nak ambil borang nikah tu datang lagi satu masaalah. Aku dan mak telah dinasihati oleh Tok Kadi yang akad nikah aku dan suami, "Kalau boleh jangan kawen dgn orang tabligh,bla bla bla..malas nak citer, sebab citer keburukan orang tabligh yang aku tahu fitnah semata. Kalau jodoh tak ke mana kan.....Alhamdulillah semuanya selesai.




Di Usia 18thn, kali aku tak minta dengan maa,apa-apa nak minta kena laa minta dengan en Abe ku yang encem tuu, cumanya nak citer, aku dapat baby boy yang comel, baik pula, nangis pun malas (tuu masa baby,skang lain citer lah,dah besar panjang,faham-faham sdiri lah).

   Abah selalu cakap kat kawan-kawan sekolah aku kalau diorang datang ke kedai Abah, waktu tuu kawan-kawan dah dapat Sijil Pelajaran Malaysia (SPM ), "Shahida dah dapat Sijil Kelahiran''  baby lelaki''....kikikikiki...pandai Abah melawak yerrrrr......hahahah...........




Anyway, sayang Maa dan Abah banyak-banyak, sebab bersabar dengan permintaan-permintaan anaknya ini yang ketika itu langsung tak reti nak berhikmah dan ikram (khidmat)  mereka. :(

Almaklumlah aku ni jahil,,,hukhukhuk...Alhamdulillah apabila belajar dalam 'usaha tabligh' ni, banyak aku belajar adab-adab dengan ibubapa dan sifat ikram..tapiii sedikit terlewat, sebab aku dah nikah so tak boleh nak khidmat Maa n Abh sepenuh masa...Semoga aku boleh buat yang terbaik untuk Maa dan Abah....(^________^)....




Di USIA 2O-AN-----------dipendekkan citer,main-main ngn budak kecik...hihihihi




P/s; Jangan takut untuk melakukan kebaikan..:). peace!


NuurMuslimatusySyahidah 2012

JOm Baca Lagi! (^__^)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Catatan Popular