Selasa, 2 Oktober 2012

KEKUATAN ZIKIR!

Kekuatan zikir!...Subhaanallah ...ia bisa membersihkan hati kita yang penuh noda dan dosa....

Kekuatan zikir!...Alhamdulillah.. ia kembalikan kejernihan hati dan merawat mata hati kita yang buta selama ini.

Kekuatan zikir....AllahuAkbar...ia bisa menangkis segala kejahatan dan kepayahan hidup di dunia ini.

Laa ilaaha illallah Muhammadurrasulullah.

YA Allah ..jadikanlah kami semua hambaMu yang sentiasa mengingatimu... (-_-)...
 

NuurMuslimatusySyahidah 3/10/2012

REZEQI ALLAH ITU LUAS



Allah SWT berfirman,"Janganlah kamu keluarkan mereka dari rumah mereka".(at-Tolaqq :1)
Allah SWT berfirman,"Dan hendaklah kamu tetap di rumahmu,"(al-Ahzab :33)


Laa ilaaha illallah...takutlah Allah,kembalilah kita pada Allah yang menjaga kita selama,yang membahagiakan kita dengan kehidupan kita sebagai 'bidadari dan ratu' di mahligai kita.

Yang melimpahkan rezqiNya kepada kita dengan tidak pernah henti-hentinya.Yang beri kita makan tatkala kita lapar,yang menyembuhkan kita tatkala kita kesakitan.Allahu,Maha Pangasih Allah kepada hamba-hambaNYa.

Kita semua  adalah hamba Allah,sudah ditaqdirkan Allah jadikan kita sebagai 'wanita'.Ketahuilah oleh kita semua bahawa Allah swt sangat sayangkan kita.Sebab itulah Allah tak suruh kita buat kerja-kerja yang berat dan membebankan kita.Allah yang ciptakan kita jadi Allah tahu kemampuan kita.Cukup hanya berada di rumah,amal ibadah kita dan segala aktiviti harian kita di rumah,Allah janjikan pahala yamg melimpah.Allah janjikan kita ketenangan sebenar bahkan ia adalah kebahagiaan sebenar yakni syurga yang disegerakan Allah di dunia ini.

Allah swt memandang kita apabila kita sentiasa di rumah,menguruskan suami dan anak-anak.Itulah nilaian Allah sebenar,bahkan wanita-wanita yang meninggalkan 'khidmat' mereka sebagai surirumah ini adalah wanita yang sangat rugi dunia dan akhirat walaupun 'mata benda' yg diperolehinya kelihatan 'banyak tapi kerugiannya lagi banyak dan melimpah-melimpah hingga membawa kerosakan.Kerosakan zahir dan bathin,berlaku tanpa kita sedar,yang akhirnya memakan diri kita,anak-anak kita bahkan suami kita.

Orang yang jahil memandang 'tugas wanita sebenar' (surirumah) ini sebagai perkara yang merugikan dan tak mampu menjana ekonomi keluarga,bodohnya mereka kerana mereka buta mata hati,bayangkan apabila semua wanita keluar bekerja maka terabailah dan rosaklah pewaris bangsa kerana anak-anak yang paling berkualiti akalnya,akhlaknya dan sifat kepimpinannya adalah anak-anak yang ibunya sentiasa berada di sisinya.

 Di sini sangatlah menguji iman kita sebenar.Sangatlah rugi kalau kita sudah yaqin bahawa rezqi itu hanya datang apabila kita bekerja.Tahukah kita?Rezqi Allah itu sangat luas dan bermacam-macam?Yang nampak di mata kita adalah wang gaji suami kita.
Tanpa sedar kita sudah mensyirikkan Allah seandainya kita sangat-sangat  yaqin yang rezqi kita adalah dari gaji suami.

Tahukah kita?Apabila kita ini sebagai isteri dan ibu berkhidmat untuk  suami dan anak-anak dan sentiasa di rumah maka Allah akan bukakan lagi pintu-pintu rezqi untuk kita,keberkatan rezqi wujud apabila kita 'jalan' kan kewajipan kita sebenar (yakni 'surirumah) dan sentiasa berada di dalam rumah.

Di sinilah nak belajar imaan yang sebenar.Allah nak tengok kita ini benar-benar yaqin pada Allah atau yaqin pada 'yang kita nampak' sahaja. Bukalah mata hati,di situ kita akan lihat kehebatan Allah dan mengurniakan rezqi kepada hamba-hambanyaNya....AllahuAkbar! Wallahu'alam. (-_-)



Di sini saya sertakan hadis-hadis Nabi SAW :-



Ummu Salamah RA bertanyakan kepada Nabi SAW ,"Bagaimanakah pahala seorang wanita yang mengurus rumah?"Rasulullah SAW menjawab,"Setiap wanita yang mengurus rumahnya agar tampak rapi akan memperoleh rahmat Allah dan barangsiapa memperoleh rahmat Allah,maka ia tidak akan mendapat murkaNya."

Nabi SAW bersabda,"Sedekat-dekat keadaan seorang isteri/wanita kepada wajah Tuhannya adalah apabila dia berada pada bahagian terdalam dari rumahnya.Sesungguhnya solatnya di teras rumahnya adalah lebih utama daripada solatnya di dalam Masjid.Solat di dalam rumah adalah lebih utama daripada solat di teras 
rumahnya."(Ibnu Hibban)

Rasulullah SAW bersabda,"Wanita itu seluruhnya aurat.Sesungguhnya apabila dia keluar dari rumahnya maka syaitan akan bersamanya,dan sesungguhnya tempat paling mendekatkan dirinya dengan Allah SWT adalah di sudut rumahnya.."(Thabrani)

Rasulullah SAW bersabda,"Barangsiapa yang di suatu pagi tinggal dalam keadaan aman di dalam rumahnya,sihat tubuh badannya dan dia mendapati persediaan makan pada hari itu,maka seolah-olahnya dia telah dikurniakan dunia  dengan segala isinya,"(Tirmizi dan Ibnu Majah)

Nabi SAW,"Janganlah engkau melarang hamba-hamba Allah yang wanita mendatangi masjid-masjid Allah.Sedangkan rumah-rumah mereka adalah lebih baik bagi mereka,"(Muslim)


YA ALLAH,KALAULAH MEREKA TAHU! (-_-)(NuurMuslimatusySyahidah 3/10/2012)

JOm Baca Lagi! (^__^)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Catatan Popular