Khamis, 26 Mei 2011

KEUTAMAAN RUMAH BAGI WANITA

 Alhamdulillah,..hari jumaat yg mendung,di selangi hujan rintik-rintik..Sang suria masih belum menampakkan diri,bahkan guruh yang mengalunkan nadanya sayup-sayup.Cuaca begini buat saya rasa malas,mengantuk,heheheh...rasa nak guling-guling jerr..Ermmm saya sedang berfikir apa yang saya nak kongsi hari ni?Oh ya,bagaimana dengan ''RUMAH'' atau pun kalau nak sedap dengar ''MAHLIGAI CINTA KITA''..uiii ,bunyi macam ''indah'' je kan...Rumah adalah tempat bagi wanita,sebaik-baik tempat bagi wanita,adalah rumah suaminya,kalau yang tak nikah lagi tu,rumah ibubapa lah.Kenapa ya,kita di saran untuk tetap di rumah?

KEUTAMAAN  RUMAH BAGI WANITA.


Bermula dari syaitan laknatullah yg sentiasa berusaha utk menggelincirkan org2 beriman dr jln yg lurus,di tambah pula dgn usaha kaum-kaum yahudi dan Nasrani yg sentiasa mahu kaum muslimin ikut cara hidup mereka,maka berbagai macam rayuan dan godaan diarahkan kpd kaum WANITA muslimah agar mereka KELUAR DARI RUMAH MEREKA.

 Allah swt berfirman dalam surah atThalaq; 1 maksudnya ''Janganlah kamu keluarkan mereka dari rumah mereka''
  Allah berfirman lagi dlam surah alAhzab: 33 maksudnya''Dan hendaklah kamu tetap di rumahmu''.


  Wanita amat penting pengaruhnya dalam kehidupan masyarakat kerana pergaulan dan tingkah laku wanita akan memberi kesan kepada lingkungannya.Sehingga syaitan berusaha ''mewarnai'' kesan itu dengan kesan yang buruk dan jahat.  


WAniTa!!!..Tahukan kalian,bahawa kamu sgt dekat dgn Allah apabila kamu berada di bahagian terdalam dr rumahmu~~Allah amat suka apabila kamu sentiasa menguruskan rumahmu,sentiasa menemani anak2mu,sentiasa menjadi bidadari utk suamimu~~BAhKan!!!...Nilaian kebaikanmu di sisi Allah itu amat lah besar apabila kamu melakukan perkara ini kerana Allah amat suka apabila kamu berada di rumah


 Sebenarnya tinggal di rumah adalah satu nikmat yang besar bagi seseorang wanita yang solihah.Rasulullah Saw bersabda ''Barangsiapa yang di suatu pagi tinggal dalam keadaan aman di dalam rumahnya,sihat tubuh badannya dan dia mendapati persediaan makan di hari itu,maka seolah-olahnya dia telah dikurniakan dunia dengan segala isinya'' (Tirmizi dan Ibnu Majah)


 Seorang cendikiawan  mengatakan bahawa,''Kelemahan wanita menyebabkan serangan penyakit kepada dirinya berlipat ganda,.Oleh kerana itu wanita merupakan sasaran berbagai penyakit.Hal ini membuktikan bahawa kehidupan yang ideal bagi seseorang wanita adalah di dalam rumah bukan di luar rumah.



 Kenapa wanita itu seharusnya di rumah?sebenarnya ada jawapannya dalam diri kita sendiri.Inilah fitrah kita sebenar,kita ingin sentiasa di lindungi,jauh daripada mata-mata jahat manusia,sentiasa ''merawat'' anak-anak kita dengan tangan emas kita sendiri.Anak-anak amat memerlukan kita,tahukan kita apabila kita tinggalkan mereka di pusat-pusat asuhan atau kepada bibik-bibik kita,atau sesiapa sahaja,ia membuahkan ''sifat dendam''  dan sifat-sifat negatif yang lain dalam diri anak-anak,tak mustahillah kalau sekarang ni,Rumah Orang-orang tua sudah wujud.Pemerhatian saya sendiri orang dewasa yang ibunya sepenuh masa menjaganya di waktu kecilnya,sifatnya lebih kepada kebaikan,tanggungjawabnya,kasih sayangnya,belas kasihnya,memang wujud dalam hatinya,insyaAllah.
  
  Si Suami pula jauh di sudut hatinya amat suka andai isterinya tetap di rumah,menyambutnya tatkala dia pulang dari berpergian,melayannya umpama ''bidadari'',dan isterinya sentiasa menanti dan bersedia untuk beri khidmat kepadanya.InsyaAllah keluarnya suami kita dari rumah dengan peribadi yang utuh,dengan keyaqinan diri yang tinggi,jerana ''bateri jiwa''nya sudah di cas ,jadi laju lah ''kenderaan'' perjuangannya,tak mati di tengah jalan lagi.


 .Kita sudah jauh dengan agama sempurna sebenarnya,jadi kita asyik dengan ''doktrin-doktrin'' yahudi nasara,yang tidak pernah jemu untuk mengeluarkan wanita-wanita islam dari ''kehidupan fitrahnya''.Yaqinlah,kebahagiaan sebenar wanita adalah di mahligainya.




Lagi pun kita akan  Kekal CANTIK dgn sentiasa berada di rumah,perindahkan rumah,hiburkan hati anak2,bahagiakan suami.Pasti kita sentiasa CANTIK,BADAN SIHAT DAN SLIM,MINDA pula TENANGGGG sekali.Ayuh kita kembali kepada hakikat kejadian WANITA.Hidup berkat bertambah ceria...InsyaAllah...Apabila kita benar-benar fahami ''keadaan'' ini,kita tidak mudah kena masaalah ''berat badan berlebihan'',stress yang menyebabkan penyakit-penyakit kronik.




  Banyak juga ni hadis-hadis yang berkaitan dengan ''rumah'' yang saya nak kongsi,insyaAllah di lain masa.Marilah kikta sama-sama renung dan fikir jauh(akhirat),apa yang Allah ''hendak'' daripada kita yakni wanita.Wallahu'alam.









JOm Baca Lagi! (^__^)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Catatan Popular