Khamis, 28 Mac 2013

HIJAB DARI SUAMI



  Siapa di sini suami suka simpan gambar isterinya, dalam dompet ker,ofis ker atau selalu di bawa kemana-mana? Mesti kita rasa 'best' kan.

  Suami saya sangat tak suka memiliki gambar saya dan sangat tak suka saya bergambar. Saya jadi macam tak 'best', mula timbul syak yang tak berapa bagus, ''Ermm tak suka tgk saya ke?Tak rindu saya ke?Ke tak sayang saya? Perempuan mudah mentafsir cinta lelaki begini kan?Kalau suami tak ingat Hari Lahir pun mulalah fikir bukan-bukan.

   Saya bertanya kepada suami tentang ini,sebab dalam minda saya tertanya-tanya kenapa dia tak suka sangat simpan gambar saya?Sebab saya NI suka sangat simpan gambar-gambar dia.


''Kenapa abang tak suka simpan gambar saya?''

Suami diam dan menjeling dengan wajah yang agak kelat.

"Kalau 'out station' jauh-jauh pun tak nak bawa gambar saya,tak rindu saya ehh?'' Mula mengandaikan macam-macam.

Suami diam lagi dan buat-buat tak dengar.


"Suami orang lain selalu je bawa gambar isteri ke mana-mana,biasanya letak dalam dompet atau dalam hp, tapi abang langsung tak suka,kenapa?Abang tak sayang saya ehh?'' tak puas hati lagi sebab suami tak jawab,jadi tak henti-henti bertanya.


"Ermmmm,ok lah kalau tak suka''. Saya mengalah dan mula tarik muka sedih. Agak kecewalah konon. :P


   Suami mula mendekati saya dan mula bersuara yang dari tadi dia asyik diam. "Bukan abang tak suka tapi abang sangat takut.Takut gambar 'awak ' terlepas ke tangan orang lain.Bayangkan kalau ada kawan-kawan abang tertengok gambar awak?Dan abang tak suka sangat awak ambil gambar sendiri.Abang sangat khuatir kalau-kalau orang lain dapat tengok isteri abang yang cantik ni (biasalah tu suami puji isteri,,werkkk!,jangan muntah yer... :P)Sebab wanita itu sendiri boleh jadi punca fitnah apatah lagi kalau gambar mula tersebar luas.Abang tak suka isteri abang dikongsi oleh ramai mata-mata lelaki,biar abang seorang sahaja yang menikmati 'keindahan dan kecantikan ' ister abang.'' jelas suami.

   Saya senyum dan mula faham kenapa suami tak suka simpan gambar saya.Dia nak 'jaga' saya dan hijabkan saya sepenuhnya. Isu bergambar ni suami memang sensitif tapi saya ni memang suka bergambar dari kecil lagi. Kalau gambar saya yang berhijab pun dia dah cemburu apatah lagi kalau saya bergambar biasa-biasa.

   Apa yang saya belajar daripada suami saya, dia sangat-sangat tekankan 'hijab' pada diri saya sebagai isterinya, bukan pada jasad saya sahaja bahkan dalam gambar pun dia titik beratkan. Sebab itulah saya tidak kongsikan gambar saya walau berhijab penuh di Muka Buku ini. Alhamdulillah.

   Sebenarnya saya nak kongsikan pada semua sahabat yang mana kita kena benar-benar faham 'cemburu' seorang suami atau tindak tanduknya yang kadang-kadang kita rasa suami tak sayang kita sebenarnya itu adalah tanda penjagaannya terhadap kita.

   Ingatlah satu perkara,cemburu seorang suami adalah keselamatan bagi kita.Begitulah juga kalau suami suruh kita berhijab penuh,bukan maksudnya malu nak tunjuk kita pada orang lain atau terlampau cemburu tetapi kerana dia sangat sayangkan kita.

Wallahu'alam.




p/s- 'awak dan saya' kata ganti nama untuk panggilan saya dan suami sebenar...yang sebenarnya panggilan tu lain..;) heheh.




NuurMuslimatusy Syaheedah.(28/3/13)

JOm Baca Lagi! (^__^)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Catatan Popular