Khamis, 4 Oktober 2012

ADAKAH KITA BENAR-BENAR BAHAGIA?



   Apakah dengan hidup kaya dan mewah,punya pangkat yang besar, rumah besar, kereta besar dan sebagainya yang kita nampak gah itu adalah bahagia? Juga, apakah bahagia itu akan hadir apabila kita dapat memiliki insan yang kononnya kita cinta? Agaknya kalau kita memilki semua itu barulah kita mula rasa sangat senang dan bahagia?

   Tidak...sekali-kali tidak!Rasa senang bukan bahagia sekalipun kita memiliki semua itu,kerana semua itu bersifat lahiriah dan ia bukanlah hakikat bahagia.Kalau Allah kurniakan semua itu pun pada kita belum tentu kita bahagia.Allahu Akbar!

   Hakikat bahagia akan hadir apabila kita boleh bertenang dalam apa jua keadaan. Allah bagi ujian, kita tenang, Allah bagi kesenangan, kita tenang dan rasa bahagia, Allah bagi susah kita tetap berterima kasih dengan Allah. Segala ketetapan Allah pada kita, kita redha dan rasa syukur. Itulah tanda kita bahagia.

   Kalau kita selalu keluh kesah dalam menghadapi hidup ini, kita selalu mengeluh dengan ujian Allah, kita selalu iri dengan orang yang Allah bagi kelebihan di dunia, itu bermakna kita tidak bahagia dan hati kita rosak. Kita dirosakkan oleh sifat-sifat mazmumah yang kita kekalkan di hati kita. Sifat mazmumah yang bersarang dalam diri kita itu tidak pula kita berusaha untuk membuangnya, jadi inilah punca kita tidak bahagia.

   Hasad dengki, gila dunia, sombong, ego, bongkak dan sukar menerima taqdir Allah, yang tertanam dalam diri itu kita bisa merosakkan segala dan inilah yang membuatkan kita tak pernah rasa bahagia. Laa ilaha illallah.

   Jelaslah kebahagiaan itu bukanlah pada material semata tapi ia ada dalam hati kita apabila hati kita sudah bersih.

   Carilah ketenangan sebenar dan dapatkan kebahagiaan sebenar. Semoga kita ini Cintakan Allah setiap masa dan sebagai bukti cinta kita padaNya, kita cuba taat segala perintahNya. Sentiasa kita basahkan hati, minda dan lidah kita dengan zikrullah sebab apabila zikrullah dihayati, barulah bahagia sebenar kita perolehi, insyaAllah. (-__-) Wallhu'alam.

Ohhhh hati,singkirkanlah sifat-sifat mazmumah ini.

4/10/2012 Nuur MulimatusySyahidah)

JOm Baca Lagi! (^__^)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Catatan Popular