Isnin, 3 Februari 2014

KENAPA ALLAH HADIRKAN UJIAN?

Kenapa Allah hadirkan ujian? Kenapa kita selalu di uji?

Sebab kita ni selalu lupa pada Dia, kita terlalu leka memungut nikmat demi nikmat yang Allah jatuhkan pada kita . Kita asyik memungut nikmat demi nikmat itu sehingga lupa nak dongak ke atas ucap syukur pada Allah.

Kita terlalu asyik dengan nikmat yang adakalanya membawa kita ke arah jalan yang salah. Allah sayangkan kita, Allah tak nakbiarkan kita terus leka dan tersesat di jalan yang salah. Sebab itu Allah jatuh kan ujian ibarat jatuhnya batu besar dari langit, agar kita tersentak dan mendongak ke atas, ingat kembali kepada Allah yang esa. Yang selama ini tak pernah jemu curahkan nikmat pada kita.

Usahlah mengeluh dengan setiap ujian yang Allah hadirkan. Belajarlah untuk redha dengan ujianNya. Hadapinya dengan lapang dada. Banyakkan istighfar dan kembali baiki hubungan dengan Allah.

Sebenarnya apabila Allah uji kita, Allah nak bagi kita satu hadiah yang sangat istimewa di dunia dan di akhirat. Tapi kebanyakan daripada kita selalu tak sabar dengan ujian- ujian hidup dari Allah. Kita cepat mengalah, kita mudah putus asa. Ketahuilah orang yang midah berputus asa dengan Allah adalah orang yg terjauh dari rahmatNya.

Sama- samalah kita perbaguskan hubungan kita dengan Allah. Redha dengan ketentuanNya. Apabila kita sudah boleh redha, hati kita akan jafi tenang dan ujian itu sudah tidak lagi memberatkan kita.

AllahuAkbar. Wallahualam.

NuurMuslimatusySyaheedah. 16/10/2013.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

JOm Baca Lagi! (^__^)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...


Catatan Popular