Isnin, 26 November 2012

BIDADARI MAHLIGAI CINTA

Sekian banyak dalil-dalil dari al-Quran dan al-Sunnah yang menunjukkan bahawa tetap rumah itu adalah lebih baik bagi seorang wanita. Setiap apa yang disebut sebagai ‘baik’ oleh Allah dan Rasul SAW maka tiadalah sesuatu pun yang lebih baik dari perkara itu. Allah berfirman di dalam al-Quran yang menunjukkan perintah kepada isteri-isteri Nabi SAW yang bermaksud :

~~Tetaplah
 kamu dalam rumahmu dan janganlah kamu berhias-hias seperti berhiasnya perempuan jahiliyah yang dahulu…~~[al-Ahzab : 34].

Ibn Kathir berkata ketika menafsirkan ayat ini : “Adab-adab ini telah Allah perintahkan kepada isteri-isteri Nabi SAW dan wanita umat ini (untuk mereka mengikuti ummahat al-mukminin)…(ayat ini bermaksud) iaitu tetaplah kalian dan janganlah keluar tanpa sebarang hajat dan antara hajat yang dibenarkan syara’ ialah solat di masjid dengan syarat yang telah ditetapkan[3]“.

Manakala al-Qurtubi pula berkata : “Ayat ini menunjukkan perintah untuk tetap di rumah, walaupun ayat ini ditujukan kepada isteri-isteri Nabi SAW tetapi dari segi makna, ia juga merangkumi wanita-wanita lain, bagaimana tidak, sedangkan banyak perintah syara’ yang menyuruh wanita tetap di rumah dan tidak keluar kecuali darurat[4]“."





Nuur MuslimatusySyahidah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

JOm Baca Lagi! (^__^)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...


Catatan Popular